میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد دلیل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران چیست؟
سرخط خبرها

درباره مرحوم حجت الاسلام و‌المسلمین محمدرضا شهیدی پور، پیشکسوت و مؤلف کتاب‌های قرآنی

  • کد خبر: ۱۲۱۳۷۴
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
درباره مرحوم حجت الاسلام و‌المسلمین محمدرضا شهیدی پور، پیشکسوت و مؤلف کتاب‌های قرآنی
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی پور، پیشکسوت قرآنی، پس از طی دوران طولانی بیماری روز یکشنبه ۲۳ مرداد در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) قم دار فانی را وداع گفت.

شهرآرانیوز - حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی پور، پیشکسوت قرآنی، پس از طی دوران طولانی بیماری روز یکشنبه ۲۳ مرداد در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) قم دار فانی را وداع گفت. این پیشکسوت قرآنی سال ۱۳۳۷ در قم به دنیا آمد. از سال۱۳۵۲ حفظ قرآن را آغاز کرد و طی چهار سال موفق به حفظ کل قرآن شد. پدرش از فضلای مورد اطمینان و مورد وثوق دفتر مرحوم آیت ا... العظمی گلپایگانی بوده است.

حجت الاسلام شهیدی پور سپس در مدارس حوزه علمیه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداخت و در کنار آن در جلسه‌های قرائت قرآن به تدریس قرائت و مفاهیم قرآن به جوانان در سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی، اوقاف و امورخیریه و سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت.

داوری در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف، حضور به عنوان داور مسابقات کشوری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه و جامعه المصطفی (ص) العالمیه و بسیاری از مسابقات مطرح دیگر، آموزش تخصصی قرآن به قاریان بین المللی و ممتاز و همچنین تألیف چندین اثر درباره قرآن کریم از دیگر خدمات این چهره به حوزه قرآن کریم بوده است.

از جمله کتاب‌هایی که مرحوم شهیدی پور به نگارش درآورده است، می‌توان به «سبک شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روان خوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روان خوانی و تجوید قرآن» اشاره کرد.
خدمات مرحوم استاد شهیدی پور به قرآن به این موضوع‌ها ختم نمی‌شود، زیرا ایشان از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی با تهیه تجهیزات ضبط تلاوت به ویژه از رادیو مصر به جمع آوری تلاوت‌های ستارگان جهان اسلام اقدام کرد و در این راستا حدود بیست هزار تلاوت ناب از قاریان مصری و دیگر کشور‌ها را ضبط کرد.

سیدجواد سادات فاطمی، داور و مدرس قرآنی شناخته شده مشهدی، درباره کتاب‌هایی که از شهیدی پور در این سال‌ها منتشر و به منبع دست اولی برای قاریان تازه کار تبدیل شده بود گفت: «شهیدی پور از استادان مطرح و از دوستان عزیز ما بود که سال‌های سال در کنار ایشان برای داوری مسابقات قرآن حضور داشتم. او داور بین المللی قرآن بود و استاد دروس مختلفی در حوزه قرائت.»

وی افزود: «ایشان در سطوح مختلفی تدریس داشتند. کتاب‌هایی که ایشان نوشتند اغلب کتاب‌هایی است که در سطوح مختلف منبع آموزشی مهمی محسوب می‌شود. علاوه بر این کتاب‌هایی هستند که در دانشگاه و کلاس‌های قرآن تدریس می‌شود و جزو کتاب‌های معتبری است که در این باره نوشته شده است.»

سادات فاطمی در ادامه با اشاره به بیان شیوا و کلاس گردانی جذاب مرحوم شهیدی پور می‌گوید: «ایشان سرکلاس هایشان درحد فهم دانشجویان صحبت می‌کرد. کتاب هایشان هم همین طور است. کتاب هایشان با ادبیات مناسب و براساس ذهن مخاطب طراحی و نوشته شده است، اما یکی از مهم‌ترین ویژگی کتاب‌های ایشان نسبت به دیگر منابع مرجع در این حوزه، دقیق بودن از نظر علمی است و کمتر شما در کتاب‌های ایشان می‌بینید که به منابع ضعیفی اعتماد کرده باشد.»

سادات فاطمی دلیل نگارش کتاب‌های آموزشی را داشتن روحیه پژوهشی شهیدی پور می‌داند و می‌گوید: «البته استادان دیگری هم هستند که در این حوزه به نوشتن کتاب اقدام کرده اند، منتها روحیه تحقیقی و پژوهشی ایشان فوق العاده بود. مدام می‌خواند و دنبال این بود که به روز باشد. من فکر می‌کنم منبع این روحیه این بود که ایشان در حوزه‌های دیگر هم تحصیل کرده بود. سواد خیلی خوبی در حوزه ادبیات عرب داشت و علوم حوزه‌ی را گذرانده بود. برای همین، به داشته هایش اکتفا نمی‌کرد. مرتب در حال تحقیق و پژوهش بود و ذهن بسیار فعال و کاوشگری داشت.»

مرحوم شهیدی پور علاوه بر این، چند سال قبل همه آرشیوش را به صورت رایگان در اختیار شورای عالی قرآن و رادیو قرآن قرار داد تا ضمن دیجیتال سازی، تلاوت ها؛ پالایش و تدوین و ماندگار شوند. زنده یاد شهیدی پور همان زمان اعلام کرد که این کار را برای ترویج آیات الهی انجام داده است و هر کسی بخواهد، این مجموعه عظیم را رایگان در اختیارش قرار می‌دهد.

جامعیت علمی او را فقط ۱۰ نفر در کشور داشتند

بعد از درگذشت استاد شهیدی پور موجی از پیام‌های تسلیت از سمت شخصیت‌های مختلف صادر شد. مهم‌ترین آن‌ها پیام تسلیت مرجع عالی قدر جهان تشیع آیت ا... سید علی سیستانی بود. اما استاد مرتضی نجفی قدسی فعال قرآنی هم در متنی بعد از درگذشت محمدرضا شهیدی پور نوشت: «مرحوم استاد شهیدی قریب پنجاه سال از عمر خود را در خدمت قرآن گذرانید، تسلط او بر علوم و فنون قرائت و تلاوت قرآن کریم و علم تجوید و وقف و ابتداء و همچنین آشنایی او با قرائات قراء سبعه و راویان آن‌ها از محسّنات علمی او بود که شاید در سطح کشور کمتر از ۱۰ نفر این جامعیت علمی را در این مباحث داشتند.

مطالعات گسترده استاد شهیدی در علوم و معارف قرآن به حدی بود که هر گاه هر موضوعی قرآنی مطرح می‌شد، او متقن‌ترین سخنان را برای گفتن داشت و در حقیقت او هر وقت در جایی حضور داشت به منزله صد‌ها جلد کتاب بود!

اخلاق جذاب و شیرین سخنی او همه را جذب می‌کرد و هیچگاه در پاسخ به سؤالات شاگردان و یا متسابقین بی حوصله نمی‌شد و با تأنی سعی می‌کرد ضمن پاسخگویی مطالب جدیدی به آن‌ها بیاموزد. تلاش چند ده ساله استاد شهیدی در ضبط و نگهداری تلاوت‌های قاریان مصری که شامل بیش از ۲۰ هزار نوار قرآنی می‌شد، نشانگر علاقه وافر و عاشقانه او به تلاوت‌های فاخر قاریان مصری بود و البته صرفاً شنیداری نبود بلکه بر روی این تلاوت‌ها تحلیل و نظر ارائه می‌کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->